Dallas – mimořádný neúspěch nebo je to naopak!?

15.01.2013

Nedivím se některým politikům, že nemají rádi novináře.

Třináctého ledna jsem zachytil bulvární informaci (staženo 13.1.2013) o tom, že znovuuvedení seriálu Dallas je v USA senzace a u nás propadák. Je to samozřejmě hloupost.

Pojďme se podívat na fakta. První díl v ČR na TV Nova sledovalo 857 tisíc diváků. Rating vztažený k populaci 15+, které je dle Českého statistického úřadu asi 8,6 mil., vychází 9,9 %. (Připomínám, že rating se vztahuje k celé populaci nikoli k celkové sledovanosti všech TV v daném okamžiku; vypočítá se jako 857/8600). PR oddělení Novy tento výsledek vyhodnotilo jako „mimořádný neúspěch“.

V Anglii se na nový Dallas na Kanálu 5 (Channel 5, staženo 13.1.2013) dívalo průměrně 2,9 mil. diváků. Vezmeme-li v potaz, že v Anglii je asi 53 mil. diváků 15+, rating tohoto pořadu je 5,4 %! Přesto výše uvedný článek informuje, že seriál je zlatým dolem ve svém vysílacím čase. A to v podílu na sledovanosti skóruje mrzkých 13,1 % (Zde se již jedná o podíl na divácích, kteří se v době vysílání Dallasu dívali na TV).

V USA se Dallas vrátil na TV obrazovky v červnu 2012. Premiéru sledovalo 6,9 mil. diváků. USA má 30x více obyvatel než ČR. V analogii k populaci by tedy nováckých 857 tisíc odpovídalo 25,7 mil. diváků v USA. Rating Dallasu v USA lze odhadnout na cca 2,7 % (6,9/260). Přesto je v ČR sledovanost neúspěchem, v USA se mluví o nejsledovanějším seriálu, který šlo vidět na kabelových televizích.

V čem mají na Nově problém? Osobně považuji za jediný problém jejich vlastní nerealistické očekávání a špatnou práci jejich plánovačů. Vzhledem k tomu, jakou konkurencí je dnes internet, sociální sítě, počítačové hry, což vše v roce 1991, kdy měl Dallas v USA sledovanost 33,3 mil. diváků, nebylo, myslím, že by plánovači Novy měli spíše slavit, že těch skoro 900 tisíc diváků k obrazovkám vůbec přitáhli. Zrovna tak, jako v USA neočekávají sledovanost 30 milionů z let devadesátých, nelze přeci ani v ČR očekávat stejné výsledky jako před dvaceti lety, kdy nám tento pořad přinesl na obrazovky sponzoring Viktora Koženého. 🙂

komentáře (0)
Ing. Aleš Marek, Ph.D.

Další články autora: