Jak Seznam.cz své klienty ztratil…

30.07.2014

Dne 30.8.2012 rozeslal Seznam.cz všem inzerentům portálu sreality.cz stručné oznámení, že od 1.10.2012 zvyšuje cenu inzerce na tomto portále ze stávajících 12 Kč (bez DPH) na 60 Kč (bez DPH) za den. V případě „topovaných pozic“, tj. těch, které se zobrazují nad těmi netopovanými, zvýšil cenu z 60 Kč (bez DPH) na 150 Kč (bez DPH) za den.
Cena za topování narostla 2,5x, ale cena za klasický inzerát 5x!!!
Arogance monopolu. Arogance managementu. Zneužití tržní síly. Riskování dobrých vztahů s inzerenty, problémy do budoucna, odliv klientů. To byly první myšlenky, které mi bleskly hlavou.
Na tuto informaci jsem do Seznamu napsal, ať se udáví svou hamižností a doufal, že svou cenovou politiku ještě přehodnotí. Nestalo se.
Výsledkem je pokles počtu inzerátů na www.sreality.cz v období srpen až prosinec z průměrných 200 tisíc, na 168 tisíc. Tj. pokles o – 16 % za čtyři měsíce! „Blahopřeji.“ Jaký vliv mělo toto rozhodnutí na tržby? Většinu klientů portálu tvoří realitní kanceláře, které platí paušální poplatek buď za kvartál nebo za rok. Ty mohou publikovat inzerátů, kolik chtějí. Odliv se s vysokou pravděpodobností bude týkat právě drobné klientely. Podíváme-li se na její odliv, získáme následující: ztráta z příjmů za 32000 inzerátů denně: 384 tisíc denně, tj. -35,3 mil. za poslední kvartál. Tento výpadek možná kompenzují vyšší platby od těch drobných klientů, kteří na portále ještě s inzercí zůstali.
Na druhou stranu je třeba myslet na to, že určitý vliv má sezónnost. Přeci jen realitní trh je více „hot“ na jaře a v létě, nikoli v zimě. Proto se nabízí srovnání s rokem letošním.
V létě roku 2013 byl průměrný počet inzerátů na sreality.cz okolo 190 tisíc.
A jak je na tom tedy web sreality.cz letos, tedy skoro dva roky po zdražení? Dáte-li si chvíli práci s porovnáváním realitních inzerátů, zjistíte, že velká část z nich je inzerována na jiných portálech, ale na sreality.cz se již neinzerují. Průměrný počet inzerátů klesl zhruba na mimosezónní období roku 2012. V létě 2014 se ustálil na 162 tisíc. Klienty, kteří stále inzerují, Seznam.cz pořádně „vytěžil.“
Když letos Česká spořitelna přišla se zvýšením poplatků, hodně konkurentů se jí smálo. Ano desítky tisíc lidí odešly pryč. Ale klienty, kteří zůstali, spořitelna ždíme ještě více než v letech minulých a stejně jako Seznam.cz na tom asi v konečném součtu vydělala víc. A proto já smekám, protože rozhodnutí zdražit je v marketingu jedno z nejobtížnějších a často si k němu nedovolí přistoupit ani tržní lídři. Ale ruku na hlavu, kdo jiný by s ním měl přijít jako první?

komentáře (0)
Ing. Aleš Marek, Ph.D.

Další články autora: